בניית אתריםאורן וסרשפרונג

אדריכלות בירושלים - הבנייה האירופית־נוצרית מחוץ לחומות, 1855–1918

הוצאה/שנה: בית הוצאה "כתר" ומכון ירושלים לחקר ישראל, ירושלים, 1987
מס' עמודים/איורים: 504 עמודים הכוללים מאות איורים
מס' קטלוגי: 535815
04-0204-0304-0404-0504-01

תוכן הספר:

הספר סוקר את מפעלי הבנייה הגדולים של מעצמות אירופה – גרמניה, רוסיה, צרפת, ובריטניה – ומדינות אחרות מאז אמצע המאה ה־19 ועד לסוף מלחמת העולם הראשונה. נוסף להיבטים הארכיטקטוניים־פיזיים, מתוארים בספר הגורמים הפוליטיים, דתיים, חברתיים, אתנוגרפיים, כלכליים וטכנולוגיים שהשפיעו על צורות התכנון והבנייה.

שני מסלולי סיור ארכיטקטוניים־היסטוריים מאפשרים למסייר ברגל או ל"מטייל בכורסה" להכיר וללמוד בצורה שיטתית את הבנייה האירופית־נוצרית והשפעתה בקביעת דמותה הפיזית של ירושלים, למן התכנון הכולל של מתחמים גדולים וכלה בבניינים בודדים. המסלול האחד עובר בתחומי המושבה הגרמנית (הטמפלרית), והמסלול השני באזור חצי־הסהר המקיף את העיר העתיקה מצפון־מערב, כולל ציר הרחובות הנביאים ויפו, שלאורכו נבנו מבנים נוצריים רבים.

 


פרקי הספר:

הקדמה: ראש העיר, טדי קולק
מבוא: דוד קרויאנקר
פרק ראשון: מאפייני הבנייה הנוצרית – אירופית
פרק שני: הבנייה הגרמנית (*)
פרק שלישי: הבנייה הצרפתית
פרק רביעי: הבנייה הרוסית
פרק חמישי: הבנייה האנגלית
פרק שישי: הבנייה האיטלקית
פרק שביעי: הבנייה האתיופית
פרק שמיני: הבנייה היוונית־אורתודוקסית
פרק תשיעי: הבנייה הארמנית
פרק עשירי: מסלול סיור ארכיטקטוני־היסטורי במרכז העיר
פרק אחד־עשר: תכניות שימור

* סיכום
* הגדרת סגנונות ומונחים ארכיטקטוניים ואחרים
* ביבליוגרפיה ומקורות
* מפתח

(*) תולדות המושבה הגרמנית ובתיה התפרסמו בספר נפרד, מקיף ומפורט, "ירושלים – המושבה הגרמנית ורחוב עמק רפאים", שיצא לאור בשנת 2008 בהוצאת "כתר", ומכון ירושלים לחקר ישראל; בספר הכולל מאות צילומים היסטוריים, צילומי מצב קיים, רישומים ומפות, גם שלושה מסלולי סיור שלאורכם 102 בניינים בעלי עניין היסטורי־ארכיטקטוני ומשפחתי־אנושי.

ביקורות:

"מחבר הספר... נטל על עצמו משימה כבדה, שמטרתה שימור ותיעוד האוצרות הארכיטקטוניים של ירושלים לדורותיה, ולפי שעה הוא עומד במשימה בצורה המעוררת ממש השתאות. הוא הציב לעצמו לוח זמנים שלפיו יופיע ספר כל שנתיים, והנה לאחר שש שנים – מופיע הכרך השלישי, במתכונת אלבומית וברמה יוצאת מן הכלל, שלא היו מביישים את טובי בתי־ההוצאה בעולם."

 

מיכאל ששר, "ירושלים של מעלה ושל מטה", הארץ, 8 במאי 1987

"ספר־אלבום נוסף בסידרה המרתקת של קרויאנקר, שלא היתה עוד כמותה ליסודיות בחקר הבנייה בירושלים. את קסמיה המיוחדים של עיר זו, קרויאנקר בודק למרכיביהם, חוקר את היווצרותם, מתעד לפרטיהם ומגיש את כל זה בצורה מסודרת... לחובבי תולדות הארץ בכלל וירושלים בפרט זה ספר חובה."

 

אורי סלע, "זרים בונים בירושלים", ידיעות אחרונות, 22 במאי 1987


© כל הזכויות שמורות לדוד קרויאנקר. אין להעתיק, לשכפל או לצלם בשום צורה ובשום אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכאני, את הצילומים, הרישומים והמפות שבאתר אינטרנט זה ללא אישור בכתב מאת דוד קרויאנקר