בניית אתריםאורן וסרשפרונג

אדריכלות בירושלים - הבנייה המודרנית מחוץ לחומות 1948–1990

הוצאה/שנה: בית הוצאה "כתר" ומכון ירושלים לחקר ישראל, ירושלים, 1991
מס' עמודים/איורים: 494 עמודים הכוללים מאות איורים
מס' קטלוגי: 537982 מסת"ב: 965-07-0107-9
06-02

06-07a

06-0306-05

06-01

06-04

תוכן הספר:

הספר סוקר את מאפייני האדריכלות הירושלמית במשך 42 השנים שחלפו מקום המדינה ועד 1990. בתקופה זו, חסרת תקדים מבחינת תנופת הבנייה והיקפה, שתי חטיבות עיקריות: הראשונה היא תקופת העיר החצויה (1948–1967) ובה שלוש קבוצות עיקריות של מבנים: מבנים המייצגים את הממלכתיות הישראלית המתחדשת, מבני חינוך ותרבות והנצחה לאומיים, ומבני מגורים בשכונות שיכונים ציבוריים שהוקמו כדי לתת קורת גג לעלייה ההמונית של שנות ה־50 וה־60. התקופה השנייה, מאז איחוד העיר ב־1967, עוסקת בעיקר בבניית השכונות ההיקפיות סביב העיר הפנימית, וכן בהתפתחות צורת התכנון והעיצוב של בית הדירות המשותף ובאדריכלות השימור, השיקום וההחייאה של בניינים יחידים ושכונות שלמות. בספר מתוארים סוגי הבנייה והסגנונות השונים שהתגבשו במהלך תקופות אלו, מצורות בנייה שהובאו מארצות שמעבר לים והותאמו לצרכים המקומיים ועד לסגנונות פרי יצירה עצמית־מקורית.

 

פרקי הספר:

הקדמה: ראש העיר, טדי קולק
מבוא: דוד קרויאנקר
פרק ראשון: התפתחות העיר והתכנון העירוני הכולל
פרק שני: הסגנונות הארכיטקטוניים השונים
פרק שלישי: הבנייה הממלכתית־לאומית־ייצוגית
פרק רביעי: השיכון הציבורי־ממלכתי
פרק חמישי: בתי דירות ובנייה פרטית
פרק שישי: סוגי בניינים שונים
פרק שביעי: התפתחות טכנולוגיות הבנייה באבן ובחומרי בנייה אחרים
פרק שמיני: סיכום – תהליכים, צרכים משתנים והתפתחויות

* נספחים: אדריכלים, מתכננים, קבלנים ובונים
* מילון למונחים תכנוניים וארכיטקטוניים ומושגים אחרים
* ביבליוגרפיה ומקורות
* מפתח

ביקורות:

"ספרו החדש של דוד קרויאנקר... אינו רק ספר מעניין ומאיר עיניים, אלא גם אמיץ..."


סמדר שפי, "דוגמאות לחוסר צניעות", הארץ, 21 באפריל 1991

"במפעלו המונומנטאלי של דוד קרויאנקר אין פרט שאינו ראוי להתייחסות – במלל או ברישום מדויק...ספק אם קיים תקדים לתיעוד שיטתי ורב־פנים כל כך של פניה הפיזיים של עיר כלשהי... מפעל ההנצחה המפורט – פירוט שהוא כאמור גדולתה של סדרת הספרים... זה בדיוק מה שמעניין ומיוחד בספר הזה, ובכל סדרת הספרים היפה והמרתקת הזאת."


אורן טצ'ר, "איך עושים עיר", ידיעות אחרונות (ירושלים), 26 באפריל 1991

"יוצא־דופן באדריכלות הישראלית הוא דוד קרויאנקר אשר ספרו החדש... יצא עתה זה לאור במסגרת הסדרה המונומנטאלית שלו על ירושלים."


פרופ' אלישע אפרת, "ברוטליסטים אוריינטליסטים", הארץ, 10 במאי 1991

"זוהי תקופה חסרת תקדים מבחינת תנופת הבנייה והיקפה. לבנייה זו, על סגנונותיה השונים, מקדיש דוד קרויאנקר את ספרו החמישי בסדרה המונומנטאלית שלו על האדריכלות בירושלים לדורותיה... ודומה שאין עוד מפעל בהיקף כזה, שמחברו עמד בלוח הזמנים שהציב לעצמו... וכבר על כך הוא ראוי לתודה ולברכה."


מיכאל ששר, "בתים סביב לה", ידיעות אחרונות, 31 במאי 1991

"...ספריו של המחבר הם שם דבר, ואין כמותם כדי לקרב את הקורא הלא מקצועי לנושא האדריכלות. זוהי סדרה מחנכת ביסודה; הלשון והאיורים שווים לכל נפש, ואיני מכיר עיר שבנייניה נותחו ביסודיות ובאהבה כה רבות... הגישה היא מרתקת ומרחיבה דעת."


נחום כהן, "ירושלים שמחוץ לחומות", דבר השבוע, 21 ביוני 1991

 

 

 

 


© כל הזכויות שמורות לדוד קרויאנקר. אין להעתיק, לשכפל או לצלם בשום צורה ובשום אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכאני, את הצילומים, הרישומים והמפות שבאתר אינטרנט זה ללא אישור בכתב מאת דוד קרויאנקר